انواع نوستالژی در غزلیات شهریار
نویسندگان
چکیده
نوستالژی، به عنوان اصطلاحی مشترک بین روانشناسی و ادبیات در شعر و ادب فارسی از دوره ابتدا تاکنون وجود داشته و با رشد افکار رمانتیک افزایش یافته است. این مقاله به بررسی این بحث در غزلیات شهریار پرداخته است. و درصدد دست یافتن به پاسخ این سوال است که کدام نوع نوستالژی در غزلیات این شاعر بیشتر نمود پیدا کرده؟ برای این منظور با استفاده از روش کیفی از نوع توصیفی – تحلیلی نخست داده ها از بین تمامی غزلیات انتخاب شده اند سپس به طبقه بندی آن ها در دو دسته فردی و جمعی پرداخته شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که هر چند میزان توجه به نوستالژیهای فردی بیشتر است، نوستالژیهای جمعی هم برجستگی خاصی در غزلیات او دارند.
منابع مشابه
زیباییشناسی تخلص در غزلیات شهریار
مهارت و استادی شهریار در غزل فارسی، همواره از جهات گوناگون مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است؛ از موسیقی و وزن گرفته تا ساختارهای بلاغی و ترکیبات و دقائق دستوری و... در این میان ابیات تخلص شهریار را نیز باید عرصة دیگری از هنرمندیهای او دانست. در بلاغت و علوم ادبی ما، ارزش زیباییشناختی تخلص (در معنای نام شاعرانه) مجهول باقی مانده است. البته این بدان معنا نیست که شاعران بزرگ از ماهیت و ارزش تخلص...
متن کاملفرهنگ تشبیه در غزلیات شهریار
نظم فارسی در هر دوره لبریز از فایده های بیانگر حقیقت و منظر و مجلدی از دیدگاههای بنیادی و شناخت کلی از جامعه زمان خود است و به بیان دیگر گویای اندیشه های دینی، عرفانی، اجتماعی، اخلاقیات، سیاست و اقتصاد است و در یک کلمه هر آنچه به گونه ای زنده با آدمی بستگی و با جامعه پیوستگی دارد. هدف از این تحقیق گشودن فضای جدید در حوزه دیوان غزلیات شهریار در دوران معاصر می باشد و در نهایت سعی بر این است که تم...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات زبان و ادبیات غناییناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
ISSN 2322-3863
دوره 2
شماره 5 2013
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023